Uyku Düzeni

Sağlıklı bir beynin en önemli koşullarından biri düzenli uykudur. Yoğun iş temposu, stres, kaygı bozukluğu, düzensiz bir hayat uyku düzeninin kurulamamasında ya da uyku düzeninin bozulmasında en önemli etkenlerden biridir. Sağlıklı bir uyku düzeniyle ilgili tavsiyeleri bu sayfada bulabileceksiniz.

Günde kaç saat uyumalıyız?

Her yaş grubunun uyku saatleri farklılık göstermektedir. Yapılan araştırmalar çok net veriler ortaya koymasa da önerilen uyku saatleri belirlenmiştir. Journal of the National Sleep Foundation’da yayınlanan bir çalışmaya göre yaş grupları ve uyku süreleri aşağıdaki gibidir;

  • Yenidoğanlar (0-3 ay ) : Her gün 14-17 saat
  • Bebekler (4-11 ay) : 12-15 saat
  • Yeni yürümeye başlayan çocuklar (1-2 yaş) : 11-14 saat
  • Okul öncesi (3-5) : 10-13 saat
  • Okul çağındaki çocuklar (6-13) : 9-11 saat
  • Gençler (14-17) : 8-10 saat
  • Genç yetişkinler (18-25) : 7-9 saattir
  • Yetişkinler (26-64) : 7-9 saat
  • Büyük yetişkinler (65+) : 7-8 saat

Sağlıklı bir uyku düzeninin faydaları nelerdir?

  • Düzenli ve sağlıklı bir uyku hastalığa yakalanma riskini azaltır.
  • Sindirimin düzenlenmesini sağlar.
  • Uyku bir yenilenme sürecidir. Uyuma esnasında vücut hücreleri onarılır ve yenilenir.
  • Kilo kontrolü için faydalıdır. Sağlıklı bir uyku kilo almayı engeller.
  • Yaşam kalitesinin artmasına yardımcı olur.
  • Beyni dinlendirdiği için konsantre oranını artırır ve hafızayı güçlendirir.
  • Cildinizin daha canlı ve parlak görünmesini sağlar.
  • Kemik ve kasların güçlenmesine yardımcı olur.

Uyku düzenini sağlamak için neler yapabilirsiniz?

  • Egzersizler yapmalısınız. Gün içinde yapılan hafif yürüyüşler bile daha sağlıklı bir uykuya yardımcı olacaktır.
  • Yatağı uyumak için kullanmalısınız. Çalışmak, televizyon izlemek gibi aktiviteleri yatakta yapmaktan kaçınmalısınız.
  • İdeal bir uyku ortamı için karanlık, serin ve sessiz bir ortam gerekmektedir. Uyumadan önce odanızı mutlaka havalandırmalısınız.
  • Uyku öncesi yemek yemekten kaçınmalısınız. Aç karnına uyumak hücrelerinizin yenilenmesi içinde oldukça faydalıdır.
  • Uyku öncesi mümkün olduğunda mavi ışıktan (televizyon, telefon) uzak durmalısınız.
  • Uyku ritüeli oluşturabilirsiniz. Her gün aynı saatte uyumak ve uyanmak size daha sağlıklı bir hayatın kapılarını açacaktır.
    Her alışkanlığı kazanmanın belirli bir süresi olduğu gibi düzenli bir uyku hayatına kavuşmanın da belirli bir süresi olacaktır. Kolay bir süreç olmadığını kabul ederek sabırlı olmalısınız.